Wystarczył pierwszy dzień ORLEN 80. Rajdu Polski, by można było stwierdzić, że powrót rundy mistrzostw świata WRC do Mikołajek to strzał w dziesiątkę. Zagraniczni kierowcy są zachwyceni trasami na Mazurach, jak i panującą atmosferą.
Dojeżdżając na Mazury nietrudno zgadnąć, że w regionie dzieje się coś ważnego. Już kilkadziesiąt kilometrów przed Mikołajkami można się natknąć na samochody na zagranicznych tablicach rejestracyjnych. Są Czesi, którzy przejechali z południa niemal całą Polskę, aby śledzić rundę WRC.
Mikołajki żyją ORLEN 80. Rajdem Polski
Są też goście z północy – w tłumie często można usłyszeć język estoński oraz fiński. Bardzo głośni są zwłaszcza kibice Otta Tanaka, który w tym roku ma szansę na drugi tytuł mistrza świata w karierze. Jest też faworytem do zwycięstwa w ORLEN 80. Rajdzie Polski. Pokazał to na odcinku testowym, na którym wykręcił najlepszy czas, jak i na późniejszym superoesie na Mikołajki Arena.
“Atmosfera jest niesamowita. Wsparcie kibiców czuć na każdym roku” – powiedział Tanak. Gdy w czwartek o godz. 17.00 rozpoczynała się ceremonia startu w Mikołajkach, rynek zalany był ludźmi. Wielu kibiców liczyło na choćby krótki film z wjazdu rajdówki na rampę czy zdjęcie z wybranym kierowcą. Gdy uroczystość w centrum dobiegła końca, tysiące osób pieszo ruszyło w kierunku Hotelu Gołębiewskiego i ulokowanego tam toru Mikołajki Arena. Po drodze mogli podziwiać rajdówki, które utknęły w tradycyjnym korku w dojeździe do parku serwisowego.
“Nie było tu jeszcze takich tłumów” – to słowa powtarzane przez sprzedawców ze stoisk położonych blisko rynku w Mikołajkach. Trudno się jednak dziwić. Wszakże najszybsze w historii WRC rajdówki klasy Rally1 po raz pierwszy zawitały do Polski. Ponadto fani rajdów są głodni po siedmioletniej przerwie – tyle trwała nieobecność naszego klasyka w kalendarzu mistrzostw świata.
Na dobry wynik na Mazurach liczy Thierry Neuville. Belg obecnie prowadzi w klasyfikacji generalnej i zmierza po pierwszy tytuł w karierze. “Część odcinków specjalnych jest bardzo ciekawych, inne są bardzo szybkie. Spodziewałem się bardziej technicznych prób, ale większość oesów różni się od tych, na których rywalizowałem przed laty” – powiedział kierowca Hyundaia.
Belga zamierza gonić Elfyn Evans. Kierowca Toyoty zwrócił uwagę na prędkości, jakie rozwijać będą rajdówki podczas ORLEN 80. Rajdu Polski. “To pierwsza tak szybka runda w kalendarzu, więc zawsze to jest wyzwanie, by przestawić swój styl jazdy po nieco wolniejszych rajdach. Bardzo lubię startować tutaj, a mój cel jest taki jak zawsze. Zrobić wszystko co w mojej mocy, by wygrać” – przekazał wicemistrz świata.
“Odcinki specjalne są fantastyczne i będziemy mieli mnóstwo przyjemności z jazdy” – ocenił Oliver Solberg, który walczy o tytuł mistrzowski w WRC2.
Czas na rywalizację w ORLEN 80. Rajdzie Polski
Po siedmioletniej nieobecności w mistrzostwach świata dla części kierowców ORLEN 80. Rajd Polski to “ziemia nieznana”. Pierwszy start w tej imprezie zalicza chociażby Kalle Rovanpera. Fin jest obecnie aktualnym dwukrotnym mistrzem świata, ale w sezonie 2024 nie startuje regularnie w WRC. Do Mikołajek przybył w trybie awaryjnym – po wypadku Sebastiena Ogiera na zapoznaniu z trasą.
Na debiut na Mazurach czeka również Adrien Fourmaux. “Bardzo podobają mi się odcinki specjalne oraz atmosfera, która jest po prostu niesamowita. Pędzimy pośrodku niczego z gazem w podłodze i dopingują nas niesamowici kibice. Jazda z takimi prędkościami jest bardzo wymagająca” – powiedział Francuz.
W piątek rano zawodników czeka najdłuższy w rajdzie, blisko trzydziestokilometrowy odcinek Stańczyki (29,4 km). Start do oesu znajduje się obok zabytkowych wiaduktów kolejowych z 1917 roku. Sam odcinek, rozgrywany w innych konfiguracjach w latach 2015 i 2016, wije się wśród wzgórz morenowych, a w jego najbardziej widowiskowych miejscach usytuowano siedem stref dla kibiców, w tym jedną obok dużej hopy. W powtarzanej w godzinach popołudniowych pętli znajdą się jeszcze oesy Wieliczki (12,9 km) i Olecko (13,2 km).
Ten drugi z kolejną, bardzo znaną hopą Rosochackie przebiegającą w tym roku w przeciwnym kierunku. A wieczorem drugi pojedynek na torze Mikołajki Arena (2,5 km) i spotkanie czołowej trójki kierowców z kibicami w parku serwisowym.